Hemköp utredde i en dryg vecka det som alla visste hade hänt: Butikschefen hade blött ned Vanessa, den romska tjej som tigger utanför affären.
Hon var blöt och ledsen och det fanns vittnen. Han sade att han inte hade sett henne när han putsade fönster.
Så vad var det som Hemköp utredde egentligen? Frågan var förstås: Hade butikschefen blött ned Vanessa medvetet?
Att han inte skulle ha sett henne vid det fönster han höll på med saknar all trovärdighet. Det är för övrigt där hon har suttit sedan ett antal månader tillbaka.
Chefer för stora livsmedelshallar sysslar med annat än att putsa fönster - inte heller här är butikschefen trovärdig.
När Hemköps utredning äntligen blev klar hade den kommit fram till att det hela var ett misstag.
Hur då? Hade utredarna accepterat butikschefens bortförklaringar? Vi kan inte fråga utredarna - som Hemköp påstår är externa - för de är hemliga. Någon rapport från utredningen har inte publicerats.
Det Hemköp har gjort bra är att slå fast att det är oacceptabelt att någon i företaget kränker en annan människa. De har bett Vanessa om ursäkt och - enligt vad det påstås - gett henne något slags skadestånd.
Men Hemköp har inte gått till botten med historien: De låter butikschefen klara sig undan med sin lögn om det inträffade.
Hon var blöt och ledsen och det fanns vittnen. Han sade att han inte hade sett henne när han putsade fönster.
Så vad var det som Hemköp utredde egentligen? Frågan var förstås: Hade butikschefen blött ned Vanessa medvetet?
Att han inte skulle ha sett henne vid det fönster han höll på med saknar all trovärdighet. Det är för övrigt där hon har suttit sedan ett antal månader tillbaka.
Chefer för stora livsmedelshallar sysslar med annat än att putsa fönster - inte heller här är butikschefen trovärdig.
När Hemköps utredning äntligen blev klar hade den kommit fram till att det hela var ett misstag.
Hur då? Hade utredarna accepterat butikschefens bortförklaringar? Vi kan inte fråga utredarna - som Hemköp påstår är externa - för de är hemliga. Någon rapport från utredningen har inte publicerats.
Det Hemköp har gjort bra är att slå fast att det är oacceptabelt att någon i företaget kränker en annan människa. De har bett Vanessa om ursäkt och - enligt vad det påstås - gett henne något slags skadestånd.
Men Hemköp har inte gått till botten med historien: De låter butikschefen klara sig undan med sin lögn om det inträffade.